Zoeken in deze blog

maandag 26 augustus 2013

Digikeuzebord

Ik ben er helemaal enthousiast over: het digikeuzebord. Het is een webbased service waar we een proefabonnement op hebben.

(Oei, ik heb de namen er maar even onder vandaan gehaald. Da's niet zo netjes tegenover de ouders en kinderen zelf he?)

De voordelen vind ik:
  • je kunt foto's van kinderen toevoegen
  • kinderen kunnen zelf hun 'kaartje' bij een activiteit plaatsen
  • je kunt ook foto's toevoegen van activiteiten die je zelf kiest: taakjes bijvoorbeeld
  • het programma houdt statistieken bij, zoals: hoe vaak speelt die met die, hoe vaak kiest hij/zij die activiteit
  • je kunt beoordelen hoe het kind een activiteit doet
Nu moet ik hier wel bij vertellen dat ik nog helemaal geen keuzebord had. Sommige voordelen zijn ook al wel te behalen met een tastbaar keuzebord in de klas.

Beperkinkjes vind ik:
  • bij de beoordeling kan ik alleen kiezen: goed, matig, slecht. Maar ik wil ook aangeven waarop ik beoordeel; op het resultaat of op het doorzettingvermogen. Met namen bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong vind ik een beoordeling op doorzetten/frustratietolerantie/eigen oplossingsstrategieen belangrijk. Maar misschien kan ik de makers hier een tip over geven!
  • en de kinderen kunnen slechts een keer kiezen tijdens een speel/werkuur, terwijl ze bij ons een keer van gedachte mogen veranderen en iets anders mogen kiezen. Dat kun je dan niet aangeven op het bord.
Mijn collega's en ik mogen er nog 49 dagen gebruik van maken, en dat gaan we zeker doen!
Daarna moeten er aanmeldkosten en licentiekosten gemaakt worden die voor een kleine school al snel te hoog zijn. Maar mijn eerste voorstel om ons hierin tegemoet te komen, is bij de makers positief ontvangen. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen