Zoeken in deze blog

zondag 22 september 2013

boek 'een dik, vet monster'

'Een dik, vet monster' 

Een leuk boek over gezond eten.
De bibliotheek geeft aan: voor kinderen van 6 tot 9 jaar, maar ik gebruik het in groep 1 en 2 met veel jongste kleuters en ze begrepen alles!
Vorig jaar ontdekte ik het en heb er een vingerpopje en een 'dik monster' bij gehaakt.
Nu heb ik het weer tevoorschijn gehaald, omdat het goed past bij ons thema 'wat ligt er op mijn bord?' voorafgaand aan de Kinderboekenweek 'klaar voor de start'.

Het gaat over gezond eetgedrag en beweging.
Inhoud van het boek: Sofie wordt 's nachts wakker van een geluid. Heel spannend! Ze hoort gesnik. Het komt vanonder haar bed. Daar blijkt een monstertje te zitten dat groot en sterk wil worden, maar geen kindertjes wenst te eten! Sofie tekent lekkere dingen voor hem. Het monstertje bestelt: friet met mayonaise, taart, lollys.... En zo gaat het elke nacht, totdat.... het monstertje zo dik is geworden dat hij klem zit onder Sofie's bed. Sofie helpt het monstertje weer gezond te worden. Met haar springtouw en tekeningen van groente en fruit. En daar mag hij af en toe best iets bij snoepen.
Ik heb de prenten uit het boek op het digibord getoond. Zo konden de kinderen tijdens het verhaal ('t zijn beste stukken tekst) het plaatje bekijken. Dagmar Stam heeft daar natuurlijk weer iets prachtigs van gemaakt!
Het boek zelf hou ik er bewust bij omdat ik vind dat het omslaan van de bladzijden ook samen met de kinderen gedaan moet worden. Daarbij besteed ik aandacht aan de leesrichting en wijs ik op enkele woorden die beginnen met de letter die we op dat moment in de lettermuur (van Schatkist) hebben. Ook krijgen de kinderen die direct naast me zitten op deze manier inzicht in de relatie tussen hoeveelheid tekst en de lengte van het verhaal dat ze horen.

Verwerkingsactiviteit: het monstertje beplakken met propjes crepe-papier. Dit bleek motorisch en qua doorzetten nog een hele klus voor groep 2!

Andere verwerkingstip: laat de kinderen gezonde maaltijden of lekkere tussendoortjes tekenen voor het monster.
Boek dat hier leuk bij aansluit: Rupsje Nooitgenoeg. Hij eet blaadjes, fruit en groente en groeit. Hij eet worst, taart, lolly, cake en krijgt buikpijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten