Zoeken in deze blog

dinsdag 17 september 2013

raindropchess

Online dienst voor jonge kinderen om de regels van het schaken onder de knie te krijgen
www.raindropchess.nl
Met introductiefilmpjes voor de speluitleg.

Het spel begint niet met de oorspronkelijke spelopzet, maar de schaakstukken staan naast het bord opgesteld.
Door het trekken van een kaart krijgt de speler te zien welk schaakstuk hij mag plaatsen. De plaats mag hij binnen de regels zelf kiezen.
Vanaf het moment dat zijn eigen koning bij het spel betrokken is, mag hij ook reeds geplaatste schaakstukken verplaatsen.
Doet een speler een zet die niet volgens de regels is, dan komt dit als tekst in een rood veldje te staan: 'dit is geen geldige zet' of: 'je mag jezelf niet schaak zetten'.
Je kunt dit samen spelen of alleen. Als je het alleen speelt, ben je zowel wit als zwart. Dit helpt om vanuit verschillende gezichtspunten het spel te bekijken.
De site vermeldt dat online spelen in ontwikkeling is; binnenkort kun je dus ook tegen de computer spelen!

Vanmorgen was mijn dochtertje er al weer vroeg bij: "Mam, ik heb de dame even geslagen. Ja, die had mijn koning schaak gezet, dus die moest ik even weg hebben."

Ik vind dat jonge kinderen via dit programma op een overzichtelijke manier kennis kunnen maken met de spelregels van het schaakspel: niet alles in een keer, maar stapsgewijs en met uitleg.

Vaardigheden die dit programma ontwikkelt: logisch redeneren, anticiperen, je verplaatsen in de ander(e kleur), doorzetten.
Geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar die wel van wat uitdaging houden!
Kinderen die nog niet kunnen lezen, zul je wel een beetje moeten helpen bij de tekstjes in het rode vlak (bij ongeldige zetten).

Met dank aan:
Inge van der Leij, een oplettende moeder die mij attent maakte op dit geweldige spel voor Knappe Koppies!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten