taxonomisch niveau
|
definitie
|
werkwoorden
te gebruiken bij het formuleren van doelstellingen
|
1 kennen
|
reproduceren van feiten
|
noemen, herkennen, opsommen
|
2 begrijpen
|
aantonen dat kennis een betekenis heeft
|
herinneren, verklaren, verhelderen, verder denken
|
3 toepassen
|
gebruiken van elementen in nieuwe situaties
|
gebruiken, toepassen, concretiseren
|
4 analyseren
|
elementen in hun structuur onderzoeken
|
beschrijven, specifiëren, lokaliseren
|
5 synthetiseren
|
structuur bouwen door elementen samen te voegen
|
ordenen, combineren, opnieuw samenstellen, herbouwen
|
6 evalueren
|
kritisch oordeel vellen
|
controleren, schatten, aannemen, kiezen, testen,
verbeteren
|
Bloom geeft een oplopend niveau
in hoe we vragen kunnen stellen of opdrachten kunnen geven.
1.
Het meest
eenvoudig zijn de ‘kennisvragen’: waarin verandert Rupsje Nooitgenoeg nadat hij
veel heeft gegeten?
2.
Daarna komen
de vragen die een beroep doen op begrip: ‘vertel eens waar het verhaal van
gisteren over ging’. Hierbij moet de leerling het verhaal begrepen hebben om de
belangrijkste zaken te kunnen noemen.
3.
Vervolgens
krijgen we de zogenaamde ‘toepassingsvragen’: ‘welk dier verandert ook heel sterk
tijdens zijn leven?’ (kikker)
4.
Vragen
waarbij de leerling moet analyseren: ‘leg de plaatjes van kikkerdril tot kikker
in de juiste volgorde en leg uit wat er moet veranderen om tot een volgend
stadium te komen’
5.
Vragen die
een beroep doen op het synthetiseren van kennis: ‘bedenk eens een nieuw dier en
laat dat net zo’n metamorfose ondergaan als het kikkervisje en de rups’.
6.
En tenslotte
de vragen die van de leerling vragen om te evalueren: ‘denk je dat dieren zoals
kikker en vlinder geschapen zijn of zouden ze door evolutie ontstaan zijn?’
Op knappe-koppies.blogspot.nl zal ik komend schooljaar dit model geregeld gebruiken om kleuterthema’s uit te werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten