Als musicus werd ik gegrepen door deze publicatie. Het is zo waar!
Een 'kritische noot' bij hoe wij aankijken tegen het vak muziek.
De auteur is Jeroen Schipper.
‘Waarom
zou je eigenlijk muziekles geven?’ Dit vraag ik vaak aan
basisschoolteams die hun muziekonderwijs willen opfrissen. Veelgehoorde
antwoorden zijn: ‘Muziek verbindt’, ‘Even lekker stoom afblazen’ of ‘De
kinderen genieten ervan’. Dat vind ik fijne antwoorden. En het klopt.
‘Muziek maakt slim!’ hoor je tegenwoordig ook vaak. En ook dat klopt.
In de media kom ik regelmatig wetenschappelijke studies tegen die
aantonen dat muziekonderwijs een positieve invloed heeft op de
cognitieve ontwikkeling. Ook op sociaal-emotioneel gebied en bij
taalverwerving zou muziekles veel goeds doen. Muziekpedagogen grijpen
dergelijke onderzoeksresultaten gretig aan om ons vak te legitimeren. En
terecht; de wankele positie van het huidige muziekonderwijs wordt
verstevigd door dit soort argumenten.
Maar toch, als je het om zou draaien dan zie je hoe vreemd dat
eigenlijk is. Lees je ooit ergens hoe goed rekenonderwijs is voor het
maat- en ritmegevoel? Of dat jonge kinderen die veel lezen later
makkelijker muzieknotatie leren? Of dat Engelse les als belangrijk
bijeffect heeft dat een kind meer inzicht krijgt in popmuziek?
Natuurlijk niet. Rekenen, lezen en Engels zijn gewoon belangrijke vakken
bij de voorbereiding van het kind op een volwaardige rol in de
samenleving.
Maar het vak muziek lijkt legitimatie buiten zichzelf nodig te
hebben. Dat zit mij dwars. De samenleving is doordrenkt van muziek. Op
iPod’s en smartphones. In de media. Op betekenisvolle momenten als een
huwelijk of een uitvaart. Bij belangrijke maatschappelijk gebeurtenissen
zoals sporttoernooien. Of een troonsopvolging… En wat dacht je van de
invloed van muziek op de identiteitsontwikkeling? Muziek heeft die
belangrijke rol omdat het een unieke vorm van communicatie is waarin
menselijke ideeën en gevoelens uitgedrukt kunnen worden die niet op een
andere manier uitgedrukt kunnen worden. Kinderen daarmee in aanraking
brengen en daarmee vertrouwd te maken, dát is voor mij het belang van
muziekonderwijs. Andere positieve bijeffecten zijn mooi meegenomen.
Gevoelens uitdrukken
Ik
geef geen muziekles om muzikanten te kweken. Ik geef ook geen muziekles
voor de gezelligheid. Ik geef muziekles om wat ik zie dat muziek doet
met kinderen. Bijvoorbeeld met een leerling als Brian: een meervoudig
gehandicapte jongen die op veel gebieden moeilijk meekomt, maar in mijn
muzieklessen letterlijk staat te springen van plezier, op de piano
speelt en op zijn gehoor tweede stemmen verzint bij liedjes.
Ik geef geen muziekles omdat je er slim van wordt. Ik geef muziekles omdat je er mens van wordt!
Kijk, dit bedoel ik nou!
Jeroen Schipper is vakdocent muziek in primair- en speciaal
onderwijs en schrijver van twee liedbundels voor het basisonderwijs. Hij
schreef ook veel van de liedjes bij de prentenboeken rond Bino en voor Bino de Musical. Meer info: www.jeroenschipper.info
Geen opmerkingen:
Een reactie posten